We differentiëren voor de cognitief sterker functionerende leerlingen op geregelde basis.
Telkens 2 lestijden per week:
Kleuters: juf Evelien
L3 & L4: meester Filip
L5 & L6: meester Filip
Binnen onze school wordt er gewerkt met het sporenbeleid in de lagere klassen.
Deze visie is gebaseerd op de ladderfilosofie. Zie hieronder uitgelegd.
4. versnellen (is de allerlaatste stap!)
3. in onze lindeklimmersklas worden CSF extra uitgedaagd
2. verrijking, uitdaging in de klas zelf
1. het standaard basisaanbod per leerjaar
Wie nog meer aankan en wie misschien onderpresteert, komt dus terecht in een homogene groep per graad in de lindeklimmersklas gedurende telkens 2 lestijden per week. Dit wil zeggen dat deze leerlingen het standaard basisaanbod wiskunde niet in 6 lestijden, maar slechts in 4 lestijden in de klas zelf meekrijgen. Voor deze specifieke groep zullen dus zeker heel wat oefeningen geschrapt worden. Ze gaan in eigen klas dus niet alle wiskunde oefeningen maken, daar ze ook niet alle lessen meevolgen.
De signalering of selectie gebeurt door middel van:
Screening met de Tien Vragen Extensie (TVE)
LVS-testen per leerjaar, per periode
De klasoverdracht van de leerkrachten van het ene leerjaar naar het andere
We kijken door onze BRIL naar de leerkenmerken en socio-emotionele kenmerken.
Er wordt in en uit de lindeklimmersklas gestapt wanneer nodig. Het zijn het zorgteam en de klastitularissen die daar in de eerste plaats over beslissen en niet de ouders. Uiteraard wordt er op regelmatige basis en open met de ouders in kwestie hierover gecommuniceerd.
Er volgt een herevaluatie indien het zorgteam en/of de klasleerkracht dit nodig acht. Dit hoeft niet noodzakelijk op het einde van het schooljaar plaats te vinden.
De toegang tot de lindeklimmersklas is dus geen eeuwig durend toegangsticket! De leerlingen kiezen niet zelf of ze al dan niet in de lindeklimmersklas willen zitten. Onderpresteerders zullen deze extra uitdaging aanvankelijk niet altijd als aangenaam ervaren. Ze moeten bij deze dus uit die comfortzone gepusht worden naar de leerzone.